2. Artikulua.-
Hona hemen elkartearen helburuak: BALIO ERREPUBLIKARREN DEFENTSA ETA OROIMEN HISTORIKOAREN BERRESKURAPENA

Jarrai iezaguzu...Logo de facebookLogo de youtubeLogo de twiter

Bilatu:

Antonio Machadori omenaldia

2020ko Otsailaren 15tik 22ra

Kartel

Nicolás Guerendiain Elkarte Errepublikanoak omenaldia egin nahi dio Antonio Machado poetari, eta, horretarako, Irungo Luis Mariano lorategian, haren olerkirik ezagunenen zatiak dituzten kartelak jarriko dituzte.

Duela 81 urte poeta ospetsua hil zenetik, 1939ko otsailaren 22an, Colliure-n (Frantzia); eta otsailaren 15etik 22ra bitartean, haren ahotsa Irunen gogoratuko dute, haren lan poetikoaren zati batzuekin.

Antonio Machado

Sevillan jaio zen 1875ean, familia errepublikano batean. Frantses irakasle gisa egin zuen bizitzak hainbat lekutara eraman zuen, Soria, Segovia, Baeza, Madril. Bere ibilbide poetiko eta politikoarekin uztartuko lukeen irakaskuntza bizitza.

Machado une historikoarekin konprometituta dago, eta Errepublikaren defendatzailetzat du bere burua eta, hain zuzen, udaberriaren etorriarekin alderatuko du Errepublikaren aldarrikapena. Bere eskuak izango dira 1931ko apirilaren 14an Segovian hiru koloreko bandera altxatzen lagunduko dutenak.

II. Errepublikak arreta berezia jarriko dio analfabetoz populatuta dagoen eta eliza nagusi den herrialde bateko irakaskuntzari; kultura herrialdeko eremu ezkutuenetara eraman nahi duten Misio Pedagogikoekin kolaboratuko du Machadok.

Antoniok, Azañaren miresle den bere errepublikanismoan ez du zalantzarik, Izquierda Republicana alderdian afiliatu zen, alderdi errepublikanoen bat-egitetik sortutako alderdia.

Poetak nazismoaren gorakadari erreparatzen dio eta bere kezka adierazten du 1933an eskuindarrek gobernatzen zuten Espainiara hedatu zelako. Ez du zalantzarik izango faxismoaren aurka manifestatzeko.

Machadok Errepublika defendatuko du, kolpe faxistaren ostean gerra hasi ondoren. Garcia Lorcaren hilketak eragin sakona izango du berarengan: "Krimena Granadan izan zen" poesiaz adierazi zuen bere tristezia.

Intelektual Antifaxisten Aliantzarekin bat egin du, Frantzia eta Ingalaterrako Gobernuei aurre eginez; izan ere, gatazkan esku hartzeari uko egitean faxisten alde jarri ziren.

Madril erortzeko zorian dagoenean, Valentziara eramango dute Machado; bere gogoz kontra, berak Madrilen geratu nahiko zukeen eta. Valentzian irakurriko du jendetzaren aurrean Garcia Lorcaren omenezko elegia.

Valentziatik Bartzelonara joango da 1938ko apirilean. Han, Nazioarteko Brigadei egindako agurrean parte hartzen du. Bere buruan inoiz utzi nahi izan ez zuen Madril dago, eta Rojo jeneralarekiko miresmena eta hura salbatzeko nahia erakusten ditu "ez dira pasatuko".

Bartzelonatik mugarako bidea gogorra da, matxinatuen bonbek zipriztindua, bere ondoan bere familiaren kide batzuk doaz, eta batez ere bere ama Anarekin doa, amarenganako amodioa bihotz-bihotzekoa dela. Espainiatik ihes egin eta Frantziarako muga igarotzera behartzen dituzte bonbek. Babesa bilatzen zuen jendetza berdindu egin zuen bidaiak, kontuan izanik kasu askotan espainiar errefuxiatuak ankerkeriaz tratatuko zirela herrialde horretan. Errefuxiatu-eremuak, benetan kontzentrazio-esparrua, haietako askoren jomuga izango dira; baldintza negargarrietan, seme-alabak dituzten gurasoak eta senar-emazteak bereiziz. Zaindari senegaldarrak gupidagabeak dira. Poetak zorte handiagoa du, eta Colliure herri txikian jartzen dira bizitzen, nekez ordain dezaketen hotel txiki batean.

Machado zahar eta zimel batek minduta dago bere Espainian, bere anaia Manuelek matxinoen alde duen jarrerak areagotutako minaz.

Bere azken egunetan beti egon den lekuan mantentzen den "errepublikano zahar" gisa definitzen du bere burua: Herriaren ondoan. "Espainia saldu" zutenen aurrean.

1939ko otsailaren 22an, arratsaldeko hiru eta erdietan, poeta Espainiatik urrun hil zen. Ama hiru egun geroago hil zen. Colliureko hilerri txikian lurperatu zituzten. Bere berokiko poltsikoan bere azken bertsoa aurkitu zuten: "Egun urdin hauetan eta haurtzaroko eguzki honetan".

(Ian Gibsonen "los últimos caminos de Antonio Machado" liburutik jasotako informazioa)

Argazkiak eta bideoa

Leandro Agirretxe, 1, 4 Lokala